Narancsbőr
Narancsbőr

Narancsbőr kezelés a cellulit rejtett okai ellen

Ha nincs narancsbőröd, akkor nagyon szerencsés vagy, mert a nők kb. 90%-ának okoz gondot a narancsbőr kezelése. Gyakran még a plakátokon látott modellek sima bőre is csak számítógépes utómunkálatok eredménye. Hidd el, sokuk ugyanúgy megküzd a narancsbőrrel, mint te, így a megfelelő és hatékony narancsbőr kezelés elengedhetetlen – már ha sima és feszes bőrt szeretnél!

De mi okozza a narancsbőrt és mit tehetsz annak érdekében, hogy megszabadulj tőle? Semmi pánik, mi elmondjuk!

Miért hívjuk a narancsbőrt cellulitnak?

A cellulit sújtotta zónákban bőröd tényleg olyan lehet, mint a narancs. Egyenetlen felszínű, kisebb-nagyobb behúzódások tarkítják, tapintása néha tésztás jellegű, főleg, ha nagyobb zsírpárna is van alatta. Ha nincs, akkor is legnagyobb részt a zsír okozza, amely a bőr laza kötőszöveti rostjain áttüremkedik.

Miért lesz tőle hepehupás a bőröd?

A bőr kis kötőszöveti húrokkal kapcsolódik az alatta lévő kötőszövethez. Ha a zsír ezen a részen felszaporodik, akkor a kapcsolódási pontok behúzódnak.

Hogy jobban megértsd a jelenséget, képzelj el egy lufit, amelynek a közepébe egy golyót helyeznek. A golyótól kis fonalszálakat húznak ki a lufi falához és belülről odaragasztják, ezután felfújják. A lufi egy bizonyos pontig szép, gömbölyű lesz. Ha azonban ennél tovább fújják, a ragasztási pontoknál behúzódik és egyenetlen lesz a felszíne. Így képzeld el a narancsbőrt is!

A narancsbőrnek ráadásul fokozatai, úgynevezett stádiumai is vannak – ezeket érdemes behatárolnod magadnak, hogy a Te narancsbőröd állapotának megfelelő kezelést tudj eszközölni. Hogy Neked milyen stádiumban van a narancsbőröd? Itt találsz hozzá segítséget!

Miért alakul ki a narancsbőr?

Ha laikusokat kérdezünk a narancsbőr okairól, általában a mozgásszegény életmódot és a gyors ételeket említik, ám ennél lényegesen összetettebb a probléma, éppen ezért a narancsbőr kezelés is jóval összetettebb lehet.

A problémás kis zsírsejt.

A narancsbőr kialakulása ugyanis valójában 2 okra vezethető vissza:

  1. A női kötőszövet gyengeségére, lazaságára, amit a genetikai, azaz öröklött tényezők még inkább súlyosbítanak. (Erről részletesebben itt írtunk.)
  2. A megnagyobbodott zsírsejtekre, amik így könnyedén áttüremkednek a laza kötőszöveten.

Amennyiben hatékonyan szeretnéd tehát felvenni a harcot a narancsbőr ellen, erre a két okra kell megoldást találnod.

Mindenesetre nehogy azt hidd, hogy ezzel vége. A narancsbőr kialakulását ugyanis rengeteg különböző biológiai, környezeti, genetikai és egyéb tényező súlyosbíthatja, melyek közös nevezője általában a zsír és az abban lerakódó anyagok.

Melyek ezek? Például a(z):

  • dohányzás
  • étrend és testsúly
  • mozgáshiány
  • dehidratáció
  • rossz étrend, méreganyagok felhalmozódása
  • feldolgozatlan stressz
  • krónikus alváshiány
  • családi halmozódás

Vegyük is számba a narancsbőr kialakulásában szerepet játszó – és talán sokak által nem ismert, vagy nem eléggé hangsúlyozott – okokat, és nézzük is meg, mit tehetünk ellenük!

  • Narancsbőr kezelés Tipp #1: Rendszeresen méregteleníts!

Nap, mint nap számtalan szemetet viszünk be a szervezetünkbe, amik az élelmiszerfeldolgozás elengedhetetlen részei – főként, ha készételeken élsz. Ezért érdemes törekedni a teljes értékű, minél nyersebb formájú tápanyagok bevitelére. Sajnos azonban még ekkor is keletkeznek káros anyagcsere termékek, amiktől ha nem tudunk megszabadulni, zsírban raktározzuk őket.

Ez a narancsbőr állapotának egyáltalán nem kedvez, ugyanis a narancsbőr egyik oka a salakanyagok felhalmozódása a zsírszövetben. A zsíroldékony salak- és méreganyagok egy része átmenetileg vagy végleg a zsírszövetben reked. Lehet haragudni a zsírpárnákra és a narancsbőrre, de ezek mentenek meg komolyabb bajoktól! Ráadásul figyelmeztető jelei is annak, hogy ideje a méregtelenítésnek. Az eredményes narancsbőr kezelés egyik részeleme tehát a méregtelenítés, a vese és a máj megfelelő támogatásával, és fokozott folyadékbevitellel.

A test megfelelő hidratáltsága  amúgy is elengedhetetlen, hiszen így tud minden szövet időben és megfelelően átmosódni. Lehet, hogy a többletfolyadékot kipisiled, de azzal mindig méreganyagokat is mosol ki a szervezetedből. Ha lehet, csökkentsd a koffeintartalmú italok mennyiségét is a minimálisra, mert azok vízhajtó hatásúak!

  • Narancsbőr kezelés Tipp #2: Fogyassz több lúgosító hatású ételt narancsbőr ellen.

A mai táplálkozási szokások mellett a savasodás sok baj forrása. Vannak, akik ezt kétségbe vonják, pedig a narancsbőr, vagyis a cellulit az egyik legékesebb bizonyítéka a jelenségnek.

A savasodás nehezen mérhető, hiszen a test megfelelő lúgosságának fenntartására megpróbálja ellensúlyozni a felhalmozódó savas bomlástermékek hatását, illetve igyekszik azokat semlegesíteni. Mivel a savak a szövetektől elektronokat lopnak el, és mivel a zsír sok, könnyen ellopható elektront tartalmaz, kézenfekvő, hogy a savak a zsírszövetekben fognak raktározódni.

Csökkenhet a narancsbőröd, ha ételeid 80%-a lúgosító hatású!

Lúgosító táplálkozás mellett nehezen alakul ki narancsbőr, illetve a meglévő is képes csökkenni. Ehhez 80%-ban lúgosító hatású ételt kell enned, főként zöldségeket, teljes kiőrlésű gabonákat, nem magas cukortartalommal bíró és nem túl édes gyümölcsöket. Savasító étel csak 20%-ban megengedett, ilyenek például a cukrok, a tejtermékek, a húsok.

  • Narancsbőr kezelés Tipp #3: Keress egy jó stresszkezelő módszert!

A fokozott, illetve nem megfelelően kezelt és levezetett stressz megváltoztatja a szervezet stresszhormon-mintázatát, fokozza a kortizol termelését. Emiatt a szervezet folyamatosan veszélyre felkészült állapotba kerül. Ennek része a tartalékok biztosítása, így a zsírok elraktározása még sovány embereken is!

Ezek a zsírraktározó helyek aztán megváltoztatják a felettük elhelyezkedő bőr megjelenését, így vezetnek a narancsbőr kialakulásához. Ahhoz, hogy ezt elkerüld, megfelelő stresszkezelő módszer elsajátítása szükséges. Ez lehet csak légzéstechnika, vagy relaxáció, illetve jóga is. A stresszt kikapcsolni ugyanis nem lehet, az mindig hatással van ránk. Kezelése viszont tanulható.

  • Narancsbőr kezelés Tipp #4: Élelmiszeripari “mérgek” helyett válassz organikus ételeket!

Az ideális testsúly megtartása nemcsak a megjelenés, hanem az egészség szempontjából is fontos, ilyenkor nem is a testsúly, hanem a testzsír arány a legfontosabb. A megoldás nem feltétlen a koplalás, hanem a normális, megfelelő energiát biztosító étkezés. Arra is érdemes odafigyelni, hogy olyan táplálékot vigyél be a szervezetedbe, amely nem jár neki kémiai stresszel.

Kémiai stressz alatt a táplálékkal bevitt, gyulladást fokozó, bélfalat romboló ételeket, élelmiszeripari adalékokat értjük. Ide tartoznak a tartósítószerek, a transzzsírok, a magas cukortartalom, és az iparilag tenyésztett állatok húsa, a bennük található hormonokkal, antibiotikumokkal együtt. Ezek hatására a bélflóra meggyengül, a bél áteresztőképessége fokozódik, és már bármely ártatlan tápanyag is gyulladásos reakciót képes kiváltani. Az ipari feldolgozásból eredő transzzsírok mindezek mellett támogatják a szervezet gyulladásos reakcióit.

Ez fokozott stresszt ró a szervezetre, ugyanazokat a hormonális hatásokat létrehozva, amiket ez előbb a stressznél említettünk. Az ilyen ételek kiküszöbölése nemcsak a narancsbőr kezelés, hanem a szervezet egészének egészsége szempontjából fontos. Helyettük fogyassz inkább jó olajokat (olíva, avokádó, tökmag, kókusz), mélytengeri halakat, omega 3 zsírsavakat tartalmazó ételeket, és organikus eredetű zöldségeket, gyümölcsöket és hústermékeket.

Lehetőség szerint mellőzd az adalékanyagok, a cukrok használatát, és ne feledd, a sokféle és sok zöldség és gyümölcs fogyasztása mindenképp védő hatású a narancsbőrrel szemben. A zöld leveles zöldségek például magas antioxidáns tartalmuknál fogva javasoltak.

Az étrendnél meg kell említeni a konyhasó fogyasztását is. A nátrium szabályozza testünk folyadékforgalmát és vizet tart vissza a szervezetünkben – ez nem jó, mert a szövetek között rekedt folyadék csak rontja a narancsbőr állapotát. A megfelelő folyadékbevitel, mint látni fogod, kívánatos, de annak szövetek közé rekesztése nem!

  • Narancsbőr kezelés Tipp #5: Élénkítsd a nyirokkeringést!

A nyirokkeringés szállítja el az anyagcseréből származó salakanyagok negyedét. Ha a nyirokkeringés romlik, a nyirok a szövetek között megreked, vizet szív magához és rontja a bőr megjelenését. Ez önmagában nem narancsbőr, hanem nyiroködéma, mégis fokozza a bőr „tésztás” kinézetét. Ráadásul a szövetekben rekedő salakanyagok egy része végül a zsírsejtekbe kerül, mintegy védő mechanizmusként, ami már valódi narancsbőrt okoz.

A nyirokerekben nincsenek billentyűk, bennük a nyirok passzívan áramlik. Itt tehát a megfelelő cellulit kezelés a nyirokmasszázs, illetve a mozgás lehet. A trambulin és az ugrálás bizonyítottan fokozza a nyirokáramlását, illetve ebben segíthetnek még a különböző gépi kozmetikai kezelések (pl. ultrahangos mélymasszázs, LED fényterápia, melyről bővebben itt olvashatsz) és a vibrációs trénerek is.

narancsbor-elleni-kezeles

Hatékony narancsbőr kezelés esetén érdemes ránézni az étkezési szokásaidra.

  • Narancsbőr kezelés Tipp #6: Ellensúlyozd az ösztrogén-dominanciát, ha szükséges!

A nők testén más a zsíreloszlás, mint a férfiakén (jellemzően a csípő, comb és has területén rakódik le). Ennek oka az ösztrogén. Az ösztrogén progeszteronhoz képest aránytalanul magas szintje kifejezetten rontja a zsírlerakódások állapotát. Ezt az állapotot ösztrogén dominanciának hívják. Okai lehetnek a cukoranyagcsere zavara, korábbi fogamzásgátló kezelés, illetve egyéb tényezők is.

Nem szeretnénk felelőtlen tippeket adni egy ilyen rövid leírásban, de az ösztrogén anyagcsere mibenlétét érdemes időnként kontrollálni, és dominancia esetén természetes módszerekkel ellensúlyozni. A hormonális állapot laborvizsgálattal tisztátható. Érdemes olyan szemléletű orvoshoz fordulni, aki nem bagatellizálja el a dolgot, de nem is egyből a hormonterápia jut az eszébe.

  • Narancsbőr kezelés Tipp #7: Korrigáld a testtartásodat és tartsd fitten az izmaidat!

Ennek a pontnak a fizikai stressz címet is adhattuk volna. Korábbi traumák, tartási zavarok, gerincferdülés stb. mind-mind kóros izomműködésekhez vezetnek. Hatásukra egyes izmok mozgása elmarad a várthoz képest és renyhék maradnak. Más izmokban ellenben állandó feszültség keletkezik.

A narancsbőr állapotát súlyosbíthatja a rossz tartás is.

Előbbivel az a gond, hogy a renyhe izom körül jobban képes felhalmozódni a zsír. A kisebb izom mellett ugyanis ki kell tölteni a teret. A nem mozgó izomnak sok energiára nincs szüksége, így körülötte nem ég el a zsírtöbblet.

A kóros izomfeszültségek ellenben kötőszöveti elváltozásokkal járnak, ami fokozza a narancsbőr megjelenését.

Továbbá a feszülő, megpihenni nem tudó izomzat valódi fizikai stressz-forrás, annak minden hormonális következményével. A stressz-hormonok, pedig raktározásra késztetnek, így a problémás helyeken fokozódik a zsírlerakódás.

A testtartás korrigálása, a rendszeres testmozgás, és az izmok fitten tartása nem csak zsírégető hatása révén, hanem járulékos következményeivel is nagy segítséget jelent a narancsbőr kezelés során.

  • Narancsbőr kezelés Tipp +1: Ellensúlyozd a genetikai hajlamot megfelelő életmóddal!

A narancsbőr kialakulásában öröklött tényezők is szerepet játszanak, ez azonban nem feltétlenül jelent átkot. A genetika ugyanis csak megtölti a fegyvert, de általában az életmód húzza meg a ravaszt. Ha a fenti tanácsokat betartod, ellensúlyozhatod az öröklötten benned levő narancsbőrre hajlamosító tényezőket.

Ha pedig a genetikai adottságaid olyannyira átvették az uralmat a narancsbőröd felett, hogy még az életmódoddal sem tudod azt korrigálni, akkor sincs minden veszve. Napjainkban szerencsére már elérhetővé váltak olyan narancsbőr kezelések, amelyek a különböző krémekkel és masszírozókkal ellentétben nem felületi kezeléseket adnak, hanem a narancsbőr valódi okaira hatnak.

Számodra, melyik narancsbőr elleni kezelés
lehet eredményes?

Összehasonlító táblázatunkkal megtudhatod!

Dr. Gulyás Tamás
orvos-szakértő

 

2005-2019 NarancsbőrSTOP® / Minden jog fenntartva